Wizerunek i zgoda na jego wykorzystanie

30.09.2011
Autor: Jacek Turczyk / PAP
Udostępnij:

Wizerunek i rozpowszechnianie

O ile uwiecznienie kogoś na zdjęciu nie wymaga jego zgody, o tyle rozpowszechnianie takiej fotografii nie może mieć miejsca bez zgody fotografowanego. Mówi o tym wyraźnie Art. 81. UstPrAut:

1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.

Warto zwrócić tu uwagę na fragment „w braku wyraźnego zastrzeżenia”. Oznacza to, że fotograf nie musi uzyskać odrębnego zezwolenia za rozpowszechnianie wizerunku od pozującego, o ile zapłacił za pozowanie. W wypadku jednak jeżeli w umowie z pozującym (nawet jeśli otrzymał wynagrodzenie za pozowanie) wskazano wymóg dodatkowego zezwolenia na rozpowszechnianie wizerunku, to należy każdorazowo wymagać dodatkowej zgody. Innymi słowy: nie wymaga się zezwolenia uprawnionego, jeśli otrzymał on umówioną zapłatę za pozowanie, chyba że wyraźnie sprzeciwił się rozpowszechnianiu swojego wizerunku.

Uzasadnieniem tego przepisu jest założenie, że opłata uiszczana portretowanemu wiąże się z równoczesnym wynagrodzeniem za udzielenie zgody na rozpowszechnienie wizerunku. Postanowienie art. 81 ust. 1 zd. 1 ma jednak charakter bezwzględny w tym sensie, że tylko od woli portretowanego zależy dopuszczalność rozpowszechniania portretu. Może on się temu sprzeciwiać bez racjonalnego uzasadnienia. Powodem może być i sposób przedstawienia jego wizerunku, jak i uzyskanie wynagrodzenia za udzielenie zgody.

Według starej prawdy „przezorny zawsze zabezpieczony”, należy uzyskać od osoby fotografowanej zgodę na wykorzystanie jej wizerunku. Dzięki temu unikniemy wątpliwości i sporów powstających na tle wykorzystania wizerunku osoby fotografowanej.

Obojętnie jak, ale się zgódź!

Art. 81 UstPrAut nie precyzuje w jakiej formie powinno się udzielić zgodę na publikację wizerunku osoby uwiecznionej na fotografii. Zawsze jednak lepiej mieć to na piśmie, chociaż zgodę można wyrazić i ustnie i pisemnie. Ze względów ostrożności zaleca się jednak uzyskanie przez autora fotografii zgody w formie pisemnej. Pozwoli to uniknąć wątpliwości w wypadku, w którym osoba, której wizerunek znalazł się na opublikowanej fotografii zmieni zdanie i będzie próbowała dochodzić roszczeń w związku z rzekomo bezumownym wykorzystaniem jej wizerunku.

Płacę to wymagam?

Art. 81 UstPrAut, przywołany powyżej, nie oznacza, że zapłata za pozowanie eliminuje konieczność uzyskania jakiejkolwiek zgody na publikację wizerunku. Sytuacje zastrzeżenia przez pozującego konieczności uzyskania dodatkowej zgody na publikację wizerunku nie są wcale rzadkością. Możemy się z nimi spotkać w sytuacji, gdy modelka pozująca do aktu zastrzega, że bez jej zgody fotografia nie może być opublikowana. Chce w ten sposób mieć gwarancję, że jej wizerunek nie trafi do czasopism o charakterze erotycznym lub pornograficznym.

Należy pamiętać, że ochroną przed publikacją wizerunku objęte są również osoby nieletnie. W przypadku zamiaru publikacji wizerunku osób nieletnich należy uzyskać zgodę ich prawnych opiekunów.

Wizerunek – zgoda na publikację

Przykładowa zgoda na publikację wizerunku osoby fotografowanej (zarówno za wynagrodzeniem jak i bez) znajduje się na stronie ze wzorami dokumentów.

Warto wskazać w zgodzie na publikację, w jaki sposób i gdzie ma być wizerunek opublikowany. Mimo, że nie jest to wymagane, ale może być stosowane. Zgodnie z poglądami doktryny okoliczność rozpowszechniania wizerunku za zgodą portretowanego, nie zwalnia podmiotów trzecich od uzyskania „ponownej” zgody. Uprawniony musi się zgodzić na dalsze rozpowszechnianie swojego wizerunku. Zasada ta obowiązuje także w sytuacji, gdy na podstawie legalnie rozpowszechnionego wizerunku malarz lub rzeźbiarz tworzy utwory, do których inkorporowany jest, nawet znacznie przetworzony, wizerunek określonej osoby.

Odmienny pogląd wyraził wprawdzie Sąd Najwyższy (orzeczenie z 2 lutego 1967 r., OSN 1967, nr 9, poz. 161). Stwierdził on, że publikowanie fotografii określonej osoby dopuszczalne jest tylko za jej zgodą. Dalsza publikacja możliwa jest bez takiej zgody, ale tylko pod warunkiem wskazania pierwotnego źródła publikacji i bez wprowadzania zmian w publikowanym zdjęciu, tzn. tylko z powołaniem okoliczności, w jakich zostało ono wykonane i opublikowane po raz pierwszy. Nowsze orzecznictwo wskazuje jednak na zmiany w podejściu do kwestii publikacji wizerunku.

W przypadku, gdy fotograf korzysta z usług modelki należy spisać umowę cywilnoprawną odnoszącą się do konkretnego zlecenia, uwzględniającą również zapłatę.

Kiedy nie jest potrzebna zgoda na publikację wizerunku?

Sytuacje, które nie wymagają zgody na rozpowszechnianie wizerunku wymienia Art. 81. Ustawy o Prawie Autorskim pkt. 2.

Dzieje się tak, gdy fotografujemy osobę powszechnie znaną, jeżeli wizerunek utrwalono w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych np. politycznych, społecznych, zawodowych.

Nie jest także wymagana zgoda na rozpowszechnianie wizerunku osób, które stanowią jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz czy impreza publiczna.

Stąd też rozpowszechnianie wizerunku nie wymaga zezwolenia, jeżeli stanowi on jedynie element akcydentalny lub akcesoryjny przedstawionej całości. Oznacza to, że w razie usunięcia wizerunku nie zmieniłby się przedmiot i charakter przedstawienia. Jednocześnie należy pamiętać, że wyłączenie ochrony wizerunku nie działa, jeżeli mamy do czynienia z portretem konkretnej osoby, tyle że utrwalonym na przykład przy okazji imprezy publicznej.

Ponadto nie jest dozwolone rozpowszechnianie bez zgody portretowanego jego wizerunków wykadrowanych z większego ujęcia. Liczy się „kadr rozpowszechniony” a nie „kadr pierwotnie utrwalony”.


Autor tekstu: Anna Trocka

Czytaj też

/ / /

Czy printscreen zdjęcia narusza prawa autorskie fotografa?

03.02.2020
fot. Rawpixel.com / Shutterstock

Sfotografowanie cudzego zdjęcia czy printscreen strony internetowej ze zdjęciem nie sprawi, że użycie tak uzyskanych materiałów będzie...

/ / / /

Zadośćuczynienie od fotografa za nieudaną sesję ślubną?

09.01.2020
Autor: Evgenyrychko / Shutterstock

Sąd Rejonowy w Tarnowie wydał precedensowy wyrok: fotograf musi zapłacić 15 000 zł zadośćuczynienia dla swoich klientów...

/ / /

Zdjęcie w spadku, czyli co dzieje się z prawami autorskimi po śmierci twórcy

07.11.2019
Autor: Daniel Jedzura / shutterstock

Odziedziczyć można nie tylko mieszkanie, samochód czy pieniądze, ale i prawa. Po śmierci twórcy autorskie prawa majątkowe...

Komentarze

  1. Tomasz pisze:

    witam. mam pytanie. jeśli chciałbym umieścić zdjęcie grupy osób,kupione w banku zdjęć, to czy mogę je wykorzystać jako moje logo (chcę aby moim logiem była grupa uśmiechniętych ludzi). Jeśli to nie jest możliwe, to czy aby osiągnąć cel, muszę zebrać grupę osób, zrobić im zdjęcie, a każda z nich pisemnie ma wyrazić zgodę na wykorzystanie wizerunku w logo?
    pozdrawiam

  2. Daniel pisze:

    Witam serdecznie. Mam pytanie odnośnie zdjęć z fotobudki ( to taka budka robiąca zdjęcia na imprezie typu wesele,urodziny itp.)
    Jak wygląda sprawa ze strony prawnej?czy wszyscy robiący sobie zdjęcie muszą złożyć jakiś podpis żeby wyrazić zgodę na wykorzystanie tych zdjęć na stronie internetowej tej firmy która prowadzi taką działalność? chodzi tutaj o galerię zdjęć tej firmy powiedzmy.
    Proszę o odpowiedź.

    1. admin pisze:

      W tym przypadku wszystko zależy od zapisów regulaminu i umowy zawartej pomiędzy Wynajmującym budkę, a Organizatorem wesela. Zgoda jednak lub uprzedzenie o tym, że zdjęcie w taki sposób może być wykorzystane powinna być wyrażone przez uczestników imprezy.

  3. Adrian pisze:

    witam. ostatnio zainteresowałem się umowami miss regionalnego. uważnie czytałem jedną z nich. była bardzo nieprecyzyjna, gdyż wyrażała zgodę na publikację wizerunku, reprezentowania na balach charytatywnych etc.
    nasunęło mi się pytanie. mianowicie, do jakiego stopnia wg umowy w której nie są precyzowane sposób wykonania zdjęć, ubiór pozującej, spółka Missland może ubrać dziewczyny występujące? precyzując czy np. na wystąpienie w bieliźnie erotycznej może się dziewczyna nie zgodzić ze względu na własne przekonania kulturowe czy religijne.
    konkretnie do jakiego stopnia pozowania, ubioru obowiązuje umowa w której nie ma nic sprecyzowane w tym kotekscie?

    nie wywiązanie się z umowy jest sankcjonowane karą 5tys złotych.

    proszę o odpowiedź, nigdzie nie mogę nic na ten temat znaleźć. Pozdrawiam 🙂

    1. admin pisze:

      Warto sprawdzić także inne zapisy umowy, gdyż mogą być powiązane.

  4. Natalia pisze:

    Co w sytuacji, gdy robimy zdjęcia na szkolnym przedstawieniu ? Też potrzebujemy zgodę od każdego rodzica? Ile osób musi być minimum na zdjęciu, zeby takie zgody nie były potrzebne?

    1. admin pisze:

      W przypadku niepełnoletnich potrzebuje Pan zgody opiekunów prawnych dzieci na rozpowszechnianie zdjęć – opiekuna każdego dziecka, które może zostać rozpoznane na zdjęciu.

  5. pawel pisze:

    Proszę o poradę. Będąc na wakacjach w Nepalu zrobiłem dużo portretów. Chciałem zgłosić je teraz w konkursie. Nie mam możliwości uzyskania pisemnej zgody ludzi, którym zrobiłem zdjęcia. Czy mam jakieś opcje ? Co może mnie czekać za zgłoszenie zdjęć bez posiadania takiej zgody oraz czy samo pozowanie do zdjęcia można interpretować jako taką zgodę ?

    1. admin pisze:

      Panie Pawle,
      zawsze bezpieczniejsza jest zgoda uzyskana na piśmie, gdyż zgoda na wykonanie zdjęcia nie jest jednoznaczna ze zgodą na publikację lub komercyjne wykorzystanie zdjęć. Jeżeli jednak zdjęcie ma charakter reporterski interpretacja jest mniej restrykcyjna.

  6. Katarzyna pisze:

    Firma, w której pracuję urządziła turniej bilardowy poprzedzający szkolenie. Dostałam polecenie zamieszczenia fotonewsa na stronie firmy. Czy z w związku z powyższym muszę od każdego z pracowników uzyskać zgodę na publikację wizerunku?

    1. admin pisze:

      Zgoda na publikację wizerunku powinna w takim wypadku być uzyskana, gdyż wizerunek jest kwestią osobistą.

  7. Zbigniew pisze:

    Proszę o poradę. Jaka jest najbezpieczniejsza praktyka w przypadku konkursu organizowanego online, w którym zbierane są zdjęcia osób biorących udział w konkursie, polegającym na głosowaniu internautów na te zdjęcia? Czy zgoda na wykorzystanie wizerunku przesłana jako skan będzie wystarczająca? Co z przypadkiem, gdy ktoś złoży taką zgodę podszywając się pod kogoś?
    Jeśli chodzi o wiek, to regulamin mówi o pełnoletności i oczywiście jest wymagane w formularzu potwierdzenie zapoznania się z regulaminem.
    Z góry dziękuję za poradę.
    Zbigniew

    1. admin pisze:

      Panie Zbigniewie, regulamin powinien być skonstruowany w ten sposób, by osoba akceptująca go świadomie oświadczała, że nie narusza praw osób trzecich (w tym prawa do wizerunku) oraz że przysługują jej prawa autorskie materiale do zgłaszanej pracy. Skan ze zgodą na wykorzystanie wizerunku jest formą wystarczającą, jeżeli zdarzyłoby się, że ktoś podszył się pod inną osobę – będzie to sytuacja, którą poszkodowany będzie musiał wyjaśnić ze zgłaszającym.

  8. katarzyna pisze:

    Witam.
    Mam pytanie dotyczące zdjęć na portalu społecznościowym .Otóż ktoś zrobił zrzut ekranu ze zdjęciami z mojego profilu wydrukował i przekazał dalej. Czy jest to zgodne z prawem? nie mam nawet tej osoby w znajomych ani nawet wspólnych znajomych.

    1. admin pisze:

      W tym przypadku należy rozważyć, co dzieje się dalej ze zdjęciem – czy jego rozpowszechnianie mieści się w ramach dozwolonego użytku. Więcej na ten temat piszemy tu: http://fotoprawo.pl/index.php/2011/05/dozwolony-uzytek-czyli-wyjatek-potwierdzajacy-regule/

  9. Paweł pisze:

    Moj przypadek jest dosc dziwny. Zona jest w ciazy, w prywatnej klinice w ktorej prowadzimy ciaze wywiesili na reklamach zdjecie Naszej nie narodzonej corki. Zdjecie pochodzi z USG(badanie 4D) zrobionego wlasnie poprzez ta przychodnie. Oczywisicie nikt Nas nie poinformowal o tym fakcie. A reklame i zdjecie zobaczylismy przypadkowo na badaniach. Plakat zacheca do robienia korzystania z odplatnych badan USG. Czy mogli uzyc wizerunek Naszego dziecka.

    1. admin pisze:

      Panie Pawle,
      Jest to sytuacja wyjątkowa i dziś jeszcze rzadko spotykana, ale badanie USG 4D zaczyna być coraz bardziej popularne. Kluczową kwestią w tym przypadku jest fakt, że wykorzystane zdjęcie Państwa dziecka od strony prawnej to wynik badania. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej i rodzajów jej przetwarzania (Dz. U. Nr 252, poz. 1697) dokumentacja indywidualna wewnętrzna pacjenta przeznaczona jest na potrzeby podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych. W jej skład wchodzą właśnie wyniki badań diagnostycznych, zleconych w ramach prowadzonej opieki medycznej. Zatem oryginały dokumentacji medycznej, w tym równie wyników badań diagnostycznych (badanie USG), zleconych w poradni stanowią część dokumentacji indywidualnej wewnętrznej, a pacjent ma prawo otrzymać na żądanie kopie/kserokopie tych wyników. Zgodnie z tym rozporządzeniem przychodnia mogła użyć Państwa wyników. Co nie zmienia faktu, że byłoby mile widziane, gdyby wcześniej Państwa o tym fakcie poinformowali, a nawet poprosili o zgodę. Jednocześnie, jeśli zdjęcie zostało wykonane w taki sposób, że są m.in. fragmenty, po których również ktoś inny może poznać, że to ich dziecko, to pojawia się pytanie o naruszenie tajemnicy lekarskiej dotyczącej już Państwa osobiście. Z prawami autorskim ma to już jednak niewiele wspólnego.
      Niniejsza odpowiedź nie stanowi porady prawnej. Każdy przypadek jest indywidualny i w kwestii konkretnego naruszenia przepisów prawa sugerujemy, aby skonsultować się z prawnikiem.

  10. monika pisze:

    Od jakiegoś czasu popularne się zrobiło robienie zdjęć z imprezy w klubach nocnych. Na dwóch zdjęciach jestem tam z kolezanką( tylko my dwie, nie w tłumie). Nie chcę aby takie zdjęcie było na stronie klubu. Jednocześnie z tejże strony dowiedziałam się, że kupując bilet, zaakceptowałam regulamin, a tym samym zgadzam się na upublicznienie mojego wizerunku. Czy to jest zgodne z prawem?

    1. admin pisze:

      Jeśli osoba uznaje sytuację za godzącą w jej prawo do prywatności, zawsze może nie zgodzić się na wykonanie jej zdjęcia (nie tylko na opublikowanie, ale nawet na samo FOTOGRAFOWANIE). Jeśli taki zapis faktycznie widnieje w regulaminie klubu, to należy o ten regulamin poprosić i sprawdzić to na miejscu. Jeśli faktycznie regularna impreza w klubie nocnym posługuje się rozwiązaniem funkcjonującym na dużych imprezach masowych (mecze, wielkie koncerty itd.), to należy się liczyć z… prośbą o opuszczenie klubu, bez zwrotu pieniędzy za bilet. Zgodę, nawet zawartą w tej sytuacji w wysoce nieświadomy sposób (co jest dyskusyjne samo w sobie), można w każdej chwili potem odwołać i właściciel takiego klubu i domeny powinien zadbać o jak najszybsze usunięcie. Jeśli to nie nastąpi, to czeka strony spór na drodze cywilnej.

      Więcej na temat wykorzystania wizerunku na zdjęciach:
      http://fotoprawo.pl/index.php/2011/09/fotografia-a-czlowiek-czyli-prawo-do-ochrony-wizerunku-osoby-fizycznej/
      http://fotoprawo.pl/index.php/2011/11/kiedy-nie-jest-potrzebna-zgoda-na-publikacje-wizerunku/
      http://fotoprawo.pl/index.php/2011/09/zgoda-na-wykorzystanie-wizerunku/

      Niniejsza odpowiedź nie stanowi porady prawnej. Każdy przypadek jest indywidualny i w kwestii konkretnego naruszenia przepisów prawa sugerujemy, aby skonsultować się z prawnikiem.

  11. iwona pisze:

    Zatrudniam kilka osób do realizacji historycznego widowiska parateatralnego. Zapewniam im stroje, akcesoria, wszystko co jest niezbedne do realizacji widowiska. Chcę zrobić im sesję fotograficzna na potrzeby marketingu i reklamy tego produktu turystycznego. Oczywiście otrzymają wynagrodzenie za udział w sesji fotograficznej. Czy jeżeli biorą udział w sesji ucharakteryzowani na postacie ze spektaklu,które odtwarzają, muszę uzyskać ich zgodę na wykorzystanie ich wizerunku?

    1. admin pisze:

      Jeśli osoby te dostaną zapłatę za udział w sesji, jest to równoznaczne ze zgodą na wykorzystanie ich wizerunku niezależnie od charakteryzacji. Dobrze, aby w podpisywanych z tytułu umowach związanych z pozowaniem, była zawarta klauzula dotycząca zgody na używanie wizerunku. I wtedy może ona dotyczyć nie tylko potrzeb tego produktu turystycznego, ale również udzielania licencji przez autora zdjęcia na każdym innym polu eksploatacji i w nieograniczonym czasie i terytorium (np. do wykonania komercyjnego kalendarza związanego z tym samym rejonem turystycznym).

      Więcej na temat wykorzystania wizerunku na zdjęciach:
      http://fotoprawo.pl/index.php/2011/11/kiedy-nie-jest-potrzebna-zgoda-na-publikacje-wizerunku/
      http://fotoprawo.pl/index.php/2011/09/zgoda-na-wykorzystanie-wizerunku/

      Niniejsza odpowiedź nie stanowi porady prawnej. Każdy przypadek jest indywidualny i w kwestii konkretnego naruszenia przepisów prawa sugerujemy, aby skonsultować się z prawnikiem.

  12. Krzysztof pisze:

    Witam. Czy jeśli na profilu firmy na portalu społecznościowym zostało zamieszczone zdjęcie, a po kilku miesiącach pracownik który się tam znajduje w stroju firmowym się zwolnił to czy może żądać usunięcia tego zdjęcia?

    1. admin pisze:

      Mimo, że taka osoba nie jest właścicielem zdjęcia w sensie praw majątkowych, a pewnie w momencie opublikowania zdjęcia wykorzystanie wizerunku (m.in. w kwestii stroju firmowego) regulowały przepisy wewnętrzne firmy, to po ustaniu stosunku pracy, może każdą zgodę dotyczącą swoich praw osobistych, a do nich należy wizerunek, skutecznie odwołać. Może, co prawda, liczyć się z drugiej strony z rachunkiem poniesionych z tego powodu strat, ale w praktyce nie powinny one być zauważalne.

      Więcej na temat wykorzystania wizerunku na zdjęciach:
      http://fotoprawo.pl/index.php/2011/09/fotografia-a-czlowiek-czyli-prawo-do-ochrony-wizerunku-osoby-fizycznej/
      http://fotoprawo.pl/index.php/2011/11/kiedy-nie-jest-potrzebna-zgoda-na-publikacje-wizerunku/
      http://fotoprawo.pl/index.php/2011/09/zgoda-na-wykorzystanie-wizerunku/

      Niniejsza odpowiedź nie stanowi porady prawnej. Każdy przypadek jest indywidualny i w kwestii konkretnego naruszenia przepisów prawa sugerujemy, aby skonsultować się z prawnikiem.

    2. Jarek pisze:

      Bardzo dobry artykuł, który na pewno się przyda 🙂

  13. Karolina pisze:

    Witam, pracodawca jako warunek podpisania umowy każe mi podpisać oświadczenie, że wyrażam zgodę na wykorzystanie mojego wizerunku w materiałach reklamowych, promocyjnych i marketingowych – nieodpłatnie, nie ograniczone czasowo i terytorialnie. Czy ma prawo żądać tego ode mnie?

    1. admin pisze:

      Ze względu na fakt, iż istotą jakiejkolwiek umowy jest zgoda stron co do zawartych w niej

      treści, pracodawca ma prawo zastrzec w umowie warunek dotyczący wykorzystania

      nieodpłatnie Pana/i wizerunku, wyłącznie w związku z pełnieniem funkcji służbowych praz w

      sytuacji, gdy obie strony niniejszej umowy się na to zgodziły. W związku z tym, jeśli do

      podpisania umowy jeszcze nie doszło może Pan/i na taki zapis się nie zgodzić. W przypadku

      rozwiązania takiej umowy były pracownik może zażądać usunięcia wszelkich publikacji

      mających związek z firmą, w których jego wizerunek jest wykorzystywany. W wypadku

      niewypełnienia takiej prośby, można od pracodawcy domagać się zadośćuczynienia.

      Więcej na temat wykorzystania wizerunku na zdjęciach:

      http://fotoprawo.pl/index.php/2011/09/fotografia-a-czlowiek-czyli-prawo-do-ochrony-

      wizerunku-osoby-fizycznej/

      http://fotoprawo.pl/index.php/2011/11/kiedy-nie-jest-potrzebna-zgoda-na-publikacje-

      wizerunku/

      http://fotoprawo.pl/index.php/2011/09/zgoda-na-wykorzystanie-wizerunku/

      Niniejsza odpowiedź nie stanowi porady prawnej. Każdy przypadek jest indywidualny i w

      kwestii konkretnego naruszenia przepisów prawa sugerujemy, aby skonsultować się z

      prawnikiem.

  14. Paweł pisze:

    Witam, Czy fotograf ma prawo umieścić na swojej stronie internetowej zdjęcia wykonane podczas uroczystości Chrztu naszej córki bez naszej zgody?

    1. admin pisze:

      Istnieją dwie odpowiedzi na powyższe pytanie, w zależności od formuły współpracy z fotografem. Jeśli

      podpisali Państwo z nim umowę, w której nie widnieje jednoznaczny zapis, iż zrzeka się on praw

      własności intelektualnej do wykonanych podczas uroczystości zdjęć, to wówczas może je w dowolny

      sposób wykorzystać. Jako autor dysponuje on bowiem prawami osobistymi i majątkowymi do

      fotografii.

      Jeśli zaś nie podpisali Państwo umowy lub nie omawiali Państwo wcześniej warunków współpracy,

      fotograf musi zapytać Państwa, jako opiekunów prawnych dziecka, o zgodę na publikację wizerunku

      córki.

      Więcej na temat wykorzystania wizerunku na zdjęciach:

      •http://fotoprawo.pl/index.php/2011/11/kiedy-nie-jest-potrzebna-zgoda-na-publikacje-wizerunku/

      http://fotoprawo.pl/index.php/2011/09/zgoda-na-wykorzystanie-wizerunku/

      Niniejsza odpowiedź nie stanowi porady prawnej. Każdy przypadek jest indywidualny i w kwestii

      konkretnego naruszenia przepisów prawa sugerujemy, aby skonsultować się z prawnikiem.

  15. Agnieszka pisze:

    organizuję obóz dla dzieciaków i młodzieży. pierwszy raz jestem w sytuacji, gdzie jeden z rodziców nie chce podpisać zgody na wykorzystanie wizerunku. dzieciakom robione jest bardzo dużo zdjęć pamiątkowych, które w części publikujemy np. na swojej stronie, ale praktycznie wszystkie wykonane zdjęcia przekazujemy rodzicom po zakończonym wyjeździe na płytkach DVD jako pamiątkę. jak wygląda kwestia zachowania wobec dziecka bez zgody? ojciec chce aby takie zdjęcia były wykonywane – tylko przy przekazaniu ich osobom trzecim nie wiem jak się zachować? filtrować wszystkie zdjęcia gdzie będzie jego dziecko i bez nich przekazywać dalej?

    1. admin pisze:

      Rodzice jako opiekunowie prawni dziecka mają prawo w jego imieniu nie zgodzić się na publikację

      wizerunku syna/córki. W związku z tym jedynym właściwym rozwiązaniem jest wnikliwa selekcja

      fotografii i usunięcie ze zbioru tych, na których pojawia się wizerunek konkretnego dziecka. Procedura

      ta dotyczy wszystkich zbiorów, a więc publikowanych zarówno na stronie, jak i zamieszczanych na

      nośnikach elektronicznych.

      Więcej na temat wykorzystania wizerunku na zdjęciach:

      http://fotoprawo.pl/index.php/2011/11/kiedy-nie-jest-potrzebna-zgoda-na-publikacje-

      wizerunku/

      http://fotoprawo.pl/index.php/2011/09/zgoda-na-wykorzystanie-wizerunku/

      Niniejsza odpowiedź nie stanowi porady prawnej. Każdy przypadek jest indywidualny i w kwestii

      konkretnego naruszenia przepisów prawa sugerujemy, aby skonsultować się z prawnikiem.

  16. Anastazja pisze:

    Witam. Chcialam sie dowiedziec jakiej moge sie domagac kwoty od osoby, ktora bez mojej zgody umiescila dwa zdjecia, na ktorych jestem na swojej glownej stronie internetowej jako reklama sieci restauracji? Reklama ta widnieje od ponad roku. Pozdrawiam. A.

    1. admin pisze:

      Twórca, którego prawa naruszono, mógł dotychczas żądać trzykrotnego wynagrodzenia. Regulujący

      tę sprawę przepis krytykowano od lat. W czerwcu Trybunał Konstytucyjny uznał, że jest on niezgodny

      z Konstytucją. W polskim prawie autorskim jest przepis, który pozwalał na żądanie zawyżonych

      odszkodowań. Chodziło o art. 79 ustawy o prawach autorskich, który mówi, że w razie naruszenia

      praw autorskich można żądać od naruszyciela trzykrotności „stosownego wynagrodzenia”.

      Rozstrzygnięcie Trybunału nie prowadzi do pozbawienia uprawnionych z tytułu autorskich praw

      majątkowych ochrony ich praw. Nadal mogą oni korzystać z pozostałych roszczeń ujętych w art. 79

      prawa autorskiego, w tym – dochodzić naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych.

      Dlatego należy dobrze przeanalizować jaką kwotę będzie chciała Pani wyegzekwować w ramach

      zadośćuczynienia naruszonych praw.

      Na pewno należy sobie zadać pytanie skąd reklamodawca zdobył Pani zdjęcia? Jeśli faktycznie nie

      miał do nich praw, to należałoby się z nim skontaktować bezpośrednio i poprosić o zadośćuczynienie.

      Najlepiej najpierw spróbować rozwiązać problem polubownie. Możliwe, że właściciel reklamy od razu

      zgodzi się wypłacić Pani należną kwotę i usunie reklamę. Jeśli nie, to jedynym sposobem na

      rekompensatę poniesionych strat z tytułu naruszonych praw autorskich, będzie dochodzenie ich w

      sądzie.

      Zanim jednak podejmie Pani jakiekolwiek próbę kontaktu z naruszycielem, sugerujemy zebranie

      materiału dowodowego. Czyli zrobienie screenów i zdjęć ww. reklamy. Jeśli poważnie myśli Pani o

      dochodzeniu odszkodowania, należy zainwestować w wizytę u notariusza. Tam zrobi Pani screeny i

      uzyska od notariusza stosowne poświadczenie. W ten sposób, będzie Pani dysponować mocnym i

      wiarygodnym dowodem naruszenia.

      Więcej na ten temat może Pani poczytać w artykule: http://fotoprawo.pl/index.php/2014/12/prawo-

      autorskie-zapisy-umowach/

      Niniejsza odpowiedź nie stanowi porady prawnej. Każdy przypadek jest indywidualny i w kwestii konkretnego naruszenia przepisów prawa sugerujemy, aby skonsultować się z prawnikiem.

  17. Milena pisze:

    Witam! Zgodnie z prawem możliwe jest publikowanie zdjęć osób publicznych wykonujących swoje funkcje publiczne. Rozumiem przez to, że można publikować bez specjalnej zgody zdjęcia piosenkarzy podczas koncertów. Co w przypadku imprez biletowanych i takich, które emitowane są w telewizji?

    1. admin pisze:

      Zgodnie z art. 5 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, organizator imprezy masowej

      udostępnia jej uczestnikom regulamin obiektu lub imprezy. W tym dokumencie zawarta jest informacja

      o tym, czy wolno rejestrować wykonanie utworu. Taka informacja zazwyczaj jest też na bilecie.

      Trzeba pamiętać, że zgodnie z treścią art. 86 UPAPP artyście wykonawcy przysługuje, w granicach

      określonych przepisami ustawy, wyłączne prawo do korzystania z artystycznego wykonania i

      rozporządzania prawami do niego na określonych polach eksploatacji. Jednym z nich jest utrwalanie i

      zwielokrotnianie, czyli wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy artystycznego wykonania, w tym

      zapisu magnetycznego oraz zapisu techniką cyfrową.

      Co to oznacza to w praktyce? Zakupując bilet zawieramy umowę, a więc obowiązuje nas regulamin

      imprezy. Regulamin zazwyczaj określa, kto – i spełniając jakie warunki – może utrwalać artystyczne

      wykonanie. Artysta wykonawca posiada wyłączne prawo do rozporządzania prawami do zapisu

      artystycznego wykonania.

      Więcej na ten temat: http://fotoprawo.pl/index.php/2014/08/ochrona-wizerunku-reprezentanta-polski/

      oraz http://fotoprawo.pl/index.php/2011/11/furtka-dla-paparazzi-fotografia-osoby-publicznej/, a także

      http://fotoprawo.pl/index.php/2011/11/kiedy-nie-jest-potrzebna-zgoda-na-publikacje-wizerunku/

      Niniejsza odpowiedź nie stanowi porady prawnej. Każdy przypadek jest indywidualny i w kwestii konkretnego naruszenia przepisów prawa sugerujemy, aby skonsultować się z prawnikiem.

  18. Paulina pisze:

    Witam,

    przeprowadzam kampanię społeczną, której elementem jest fotodeklaracja. Rozumiem, że jeśli robię zdjęcia sama „na żywo” to muszę mieć zgodę osoby fotografowanej na wykorzystanie zdjęcia w mediach. Jednak jest tutaj druga kwestia: niektóre osoby same przysyłają zdjęcia z hasłem, wiedząc o tym, gdzie będzie publikowane. Czy w tym wypadku również muszę mieć zgodę? Z góry dziękuję za pomoc.

    1. admin pisze:

      Najlepszym rozwiązaniem w opisanej sytuacji byłby regulamin kampanii, w którym zamieszczony

      zostałby zapis, że osoby przesyłające zdjęcia zgadzają się na ich publikację i wykorzystanie na

      potrzeby Państwa kampanii społecznej. Innym rozwiązaniem jest zebranie indywidualnych zgód od

      autorów zdjęć na ich publikację. Nie posiadając żadnego z takich dokumentów, ryzykują Państwo, że

      któryś z autorów będzie później dochodził swoich praw.

      Więcej na ten temat: http://fotoprawo.pl/index.php/2013/06/swiat-reklamy-i-sponsoringu-przewodnik-

      po-formalnosciach-2/ oraz http://fotoprawo.pl/index.php/2014/12/prawo-autorskie-zapisy-umowach/

      Niniejsza odpowiedź nie stanowi porady prawnej. Każdy przypadek jest indywidualny i w kwestii konkretnego naruszenia przepisów prawa sugerujemy, aby skonsultować się z prawnikiem.

  19. adam pisze:

    jak się to ma do fotografii w sądzie, osób oskarżonych w czasie procesu, na ogłoszeniu wyroku i już po ogłoszeniu wyroku. rozumiem że do momentu udowodnienia winy trzeba zamazywać twarz ale kiedy już ktoś ma udowodnioną winę ?

    1. admin pisze:

      To dwie różne, lecz obie szczególne sytuacje. Reguluje je prawo prasowe i kodeks karny. Tam proszę szukać szczegółowej odpowiedzi (art. 50 ustawy – Kodeks karny oraz art. 13 ustawy – Prawo prasowe). Najogólniej mówiąc w art. 13 ust. 2 pr. pras. zawarty jest zakaz publikowania w prasie danych osobowych i wizerunku osób, przeciwko którym toczy się postępowanie przygotowawcze lub sądowe, jak również danych osobowych i wizerunku świadków, pokrzywdzonych i poszkodowanych, chyba że osoby te wyrażą na to zgodę. Wyjątkiem od tego domniemanego zakazu w przypadku nieudzielenia zgody przez zainteresowanego może być jedynie postanowienie właściwego sądu (na postanowienie przysługuje zażalenie zainteresowanego), co może nastąpić wyjątkowo, jedynie ze względu na „ważny interes społeczny”.
      Po ogłoszeniu wyroku to odrębna sprawa. Podanie wyroku do publicznej wiadomości jest środkiem karnym ustanowionym w art. 38 pkt 8 k.k., którego szczegółowe zasady stosowania określa art. 50 k.k. (sąd może orzec podanie wyroku do publicznej wiadomości w określony sposób, jeżeli uzna to za celowe, w szczególności ze względu na społeczne oddziaływanie skazania, o ile nie narusza to interesu pokrzywdzonego). Jednak wizerunek skazanego nie jest częścią wyroku stąd, aby opublikować wizerunek skazanego po ogłoszeniu wyroku należy mieć postanowienie sądu w tej kwestii. Lub zgodę skazanego, jako że wizerunek pozostaje jego dobrem osobistym.

      Niniejsza odpowiedź nie stanowi porady prawnej. Każdy przypadek jest indywidualny i w kwestii konkretnego naruszenia przepisów prawa sugerujemy, aby skonsultować się z prawnikiem.

  20. Hanna pisze:

    Skoro się szkoła zaczęła to może się przydać – zgoda na przetwarzanie wizerunku ucznia
    http://poradnik.wfirma.pl/-zgoda-na-przetwarzanie-wizerunku-ucznia
    Dla chętnych lub tych nie może to będzie przydatne. Ja tam skorzystałam i jestem bardziej świadomą matką

  21. Magda pisze:

    Niektórzy bardzo pilnują i dbają o to , by nie udostępniać wizerunku. Byłam zdziwiona wchodząc na stronę internetową przedszkola mojego dziecka, że na żadnym zdjęciu nie ma dzieci, a jak są to tyłem. Mamy udostępnioną „strefę rodzica” gdzie możemy oglądać zdjęcia naszych pociech. Wcześniej wchodząc na strony szkół i przedszkoli zwróciłam uwagę, że nikt się nie przejmuje i wrzuca zdjęcia do sieci. Tak samo na facebooku.

  22. Magdalena pisze:

    Hej! Bardzo proszę o poradę. Wydajemy kwartalnik gminny jako ośrodek kultury, w którym opisujemy życie gminy, tym także szkół. Czy publikując zdjęcie z wydarzenia szkolnego, na którym jest grupa uczniów musimy mieć zgodę każdego rodzica takiego dziecka na publikację wizerunku w gazecie? (szkoła u siebie ma zgody na publikację wizerunku każdego dziecka)

    1. admin pisze:

      Zasadniczo tak. Uważnie należy zbadać jaki rodzaj zgody ma szkoła, jaki zakres, do jakiego wykorzystania, na jak długo, czy na pewno wszystkich dzieci (taka zgoda jest dobrowolna, żaden rodzic nie musi jej złożyć) itd. Inaczej wydawca naraża się na zarzut/proces naruszenia dóbr osobistych dziecka, co jest dość poważne. Fotograf profesjonalny wie, że zanim zrobi „zwykłe zdjęcie dzieci w klasie”, to musi przejść przez proces zdobywania zgód na rozpowszechnianie wizerunku z każdym z opiekunów prawnych dzieci na zdjęciu, a jeśli nie ma zgody od każdego dziecka, to w kadrze są tylko te dzieci, których zgody ma.

      Ostatecznością jest uznanie wydarzenia za imprezę publiczną, ale i w tym wypadku powinno zostać podane do wiadomości każdego jej uczestnika, iż biorąc w niej udział wyraża zgodę na ewentualne rozpowszechnianie swojego wizerunku w celach informacyjnych o tym wydarzeniu.

      Dużo zależy również od rodzaju zdjęć i od kontekstu wykorzystania, bowiem żadna z tych zgód nie pozwala na rozpowszechnianie ujęcia portretowego pojedynczej osoby sfotografowanej podczas takiej imprezy. I na pewno nie ma mowy o korzystaniu z takich zdjęć np. w kontekście reklamowym (np. kalendarz, bez względu na to, czy jest sprzedawany czy rozdawany – jest reklamą).

      Dozwolone jest rozprzestrzenianie zdjęć:
      1. krajobrazów i miejsc publicznych
      2. obiektów ustawionych na stałe w miejscach publicznych, w przestrzeni otwartej
      3. niektórych obiektów oznaczonych tablicą: „Zakaz fotografowania” jest zakazane, jednak ogólna zasada jest taka, że zakaz taki ma jedynie znaczenie odstraszające
      4. osób powszechnie znanych wykonujących swoje funkcje publiczne
      5. osób stanowiących szczegół całości, np. imprezy, krajobrazu
      Niniejsza odpowiedź nie stanowi porady prawnej. Każdy przypadek jest indywidualny i w kwestii konkretnego naruszenia przepisów prawa sugerujemy, aby skonsultować się z prawnikiem.

  23. Monika pisze:

    Witam,
    Bierzemy ślub i fotograf w umowie zamieścił pkt o tym, że bedzie wykorzystwał zdjęcia do celów reklamowych. Nie chce się na to zgodzić ale nie wiem czy mam do tego prawo ?

    1. admin pisze:

      Z zastrzeżeniem art. 81 ust. 1 zd. 2 i art. 81 ust. 2, postanowienie art. 81 ust. 1 zd. 1 ma charakter bezwzględny w tym sensie, że tylko od woli portretowanego zależy dopuszczalność rozpowszechniania portretu. Może on się temu sprzeciwiać bez racjonalnego uzasadnienia zarówno z powodu sposobu, w jaki został przedstawiony na wizerunku, jak i w celu uzyskania wynagrodzenia za udzielenie zgody.

      Prosimy pamiętać, że niniejsza odpowiedź nie stanowi porady prawnej. Każdy przypadek jest indywidualny i w kwestii konkretnego naruszenia przepisów prawa sugerujemy, aby skonsultować się z prawnikiem.

  24. asia pisze:

    Witam mam problem proszę o poradę. Siostra mojego brata jakiś czas temu robiła zdjęcia mojemu obecnie 3 letniemu synowi i mojemu mężowi podczas gdy jeździliśmy na święta. Gdy zajechaliśmy na tegoroczne świeta Bożego Narodzenia okazało się ze postanowiła sobie umieścić je w kalendarzu, nie powiadamiając mnie o tym fakcie. Jak twierdzi o wszystkim wiedział mój mąż. Z tego co widziałam po jego minie był tym bardzo zaskoczony, wnioskuje że o tym nic nie wiedział. Co z tym faktem mogę zrobić

    1. admin pisze:

      Właściwie jest to kwestia rodzinna, więc typowy użytek osobisty (rozpowszechnianie w kręgu osób bliskich). Nie ma tu raczej mowy o postępowaniach przed- i sądowych. Można i trzeba porozmawiać, jeśli się to nie podoba. Chyba, że kalendarz miał nakład kilku tysięcy sztuk i był rozpowszechniany szerzej niż krąg osób dający się uzasadnić użytkiem osobistym.

      Niniejsza odpowiedź nie stanowi porady prawnej. Każdy przypadek jest indywidualny i w kwestii konkretnych przepisów prawa sugerujemy, aby skonsultować się z prawnikiem.

  25. Dziękuję bardzo za artykuł oraz powyższe komentarze! Pomogły!

  26. Miroslaw pisze:

    Witam serdecznie.Mam taki problem, ze w firmie robilismy sesje fotograficzna do reklamy firmy. Pozowali pracownicy. Fotograf kosztowal nas spora sume.Pracownicy wiedzieli do czego bedzie sluzyc ta sesja. Czy po ustaniu stosunku pracy pracownik moze zadac by nie upowszechniac jego wizerunku, a jesli tak czy moge egzekwowac od niego teraz zwrotu kosztow sesji, gdyz na 90 procentach zdjec jest ten pracownik?

    1. admin pisze:

      Jeśli w umowie o pracę pracownik nie miał obowiązku pozować ani nie ma osobnej umowy i wynagrodzenia za pozowanie, to może zażądać usunięcia swojego wizerunku z materiałów firmowych bez ponoszenia przez niego żadnych kosztów. Zarówno podczas trwania umowy, jak i w każdym innym momencie. Jeśli robi to po ustaniu stosunku pracy, to znaczy, że wcześniej obawiał się z tego powodu nieprzyjemności lub wręcz zwolnienia. Lepiej więc to zrobić. Jeśli bowiem pracownik uważa, że kojarzeni go z tą firmą stawia go w negatywnym świetle, to ma do tego prawo. To jego wizerunek. Wykorzystywanie pracowników do pozowania do reklamy firmy to zawsze nie za dobry pomysł.

      Pozdrawiamy,
      Redaktorzy Fotoprawo.pl

  27. Aga pisze:

    Witam,
    Od dłuższego czasu pozuje do zdjęć dla producenta swetrów i czapek zimowych. Otrzymuje za to jakieś wynagrodzenie i z tego co wcześniej mi było wiadome i co ustaliliśmy, zdjęcia trafiają do sklepu internetowego i do papierowych katalogów. Ostatnio dostałam wiadomość od znajomych, którzy wybrali się do Wisły i na jakimś sklepie (właśnie z czapkami i swetrami) ujrzeli moje zdjęcia na wielkich plakatach w witrynach sklepu! Doznałam szoku! Nic nie wiedziałam o tym, ze mam wisieć na witrynie jako reklama sklepu, nikt nie pytał mnie o zdanie! Nie dostałam za to żadnego dodatkowego wynagrodzenia! Co mogę i powinnam zdobić w tej sytuacji? I jakiej kwoty można wymagać za udostępnienie swojego wizerunku na witrynie sklepowej? Proszę o odpowiedz.
    Pozdrawiam
    Aga

    1. admin pisze:

      Dzień dobry,

      dziękujemy za zainteresowanie artykułem Zgoda na wykorzystanie wizerunku.
      Witryna sklepowa i użytek reklamowy to inne pole eksploatacji niż katalog i sklep internetowy. Jakie zapisy co do pól eksploatacji są na umowie? Jeśli tyko internet i katalogi drukowane, to dodatkowe wynagrodzenie należałoby negocjować (od kilkuset złotych do kilku tysięcy), ale jednocześnie w praktyce liczyć się z ustaniem wszelkich zleceń z tej firmy…

      Pozdrawiamy,
      Redaktorzy Fotoprawo.pl

  28. Rafał pisze:

    Mam trochę inne pytanie, chodzi o to, że mam zdjęcia w pracy licencjackiej i są normalnie wpisane pod zdjęciem przypisy skąd one są, a Pani Promotor napisała, że to nie zgodne z prawem,bo nie mam zgody autora… no i co teraz mam zrobić? Kto ma rację?

    1. admin pisze:

      Dzień dobry,
      dziękujemy za zainteresowanie artykułem Zgoda na wykorzystanie wizerunku. Proszę spytać promotora, dlaczego tak uważa? Może ma rację, nie wiemy o jakie konkretnie zdjęcia chodzi i jak „normalnie” podpisane (np. czy podpis zawiera nazwisko autora?). Zakładam, że Promotor działa w dobrej wierze i wyjaśni zarówno dlaczego, jak i jak powinny wyglądać, chyba że było to przedmiotem któregoś z zajęć.

      Pozdrawiamy,
      Redaktorzy Fotoprawo.pl

  29. Gosia pisze:

    Mam takie pytanie. Tworzymy stronę dotyczącą lokalnych wydarzeń. Chcę korzystać ze zdjeć, np stron urzędów gmin lub innych instytucji. Wystarczy podać źródło? Czy istnieje wzór formularza zgody. dot. takiego publikowania fotek?

  30. Dawid pisze:

    Witam, czy zgoda na publikację wizerunku musi być piśmiennie czy można ją uzyskać online? Np. wysyłając maila w którym osoba ta może wpisać swoje dane i zaakceptować ?

  31. Jacek z Huty pisze:

    Pytanie dotyczy publikacji zdjęć wykonanych w tzwn Fotografii ulicznej. Publikacja w internecie na wystawie itp. Wiadomo, że przy takiej fotografii nie ma szans na uzyskanie zgody na publikację wizerunku. W internecie jest sporo filmów i zdjęć z takich akcji. Co w takim wypadku ?
    Jacek

  32. Marta pisze:

    Witam, zaproponowalam dużej grupie osób na sptted darmowe sesje fotograficzne w celu szkolenia warsztatu oraz że foty będą upublicznione na mojej str fb.bardzo dużo osób się zgłosiło.. Jakiej umowy potrzebuje żeby się żabezpieczyc? Chciałabym uniknąć kłopotów oraz sytuacji gdy zrobię darmowe zdjęcia a nie dostanę zgody na umieszczenie na fb

  33. Marcin pisze:

    hmmm… a jak jest z publikacją na stronach społecznościowych zdjęć reporterskich ( portrety uliczne, scenki…) Odbiorcami są tylko znajomi.
    Pozdrawiam.

  34. Izzie pisze:

    Razem ze swoimi radcami prawnymi z kancelarii http://dubielsawinda.pl musiałam walczyć o prawo do zarządzania prawem do swojego performance’u. Zaproszeni goście mimo prośby o nierozpowszechnianie wizerunków osób uczestniczących i samego dzieła opublikowali filmiki nie tylko w social media, ale też duże części występu na stronach magazynów.

  35. Tomasz pisze:

    Dzień Dobry, mam pytanie. Pracuję w instytucji, w której ostatnimi czasy zaczęto prowadzić nagrania video zebrań – celem rzekomego wysłania ich do jednostki nadrzędnej. Wystąpilłem na zebraniu i nie zezwoliłem na publikację mojego wizerunku. Prowadzący zebranie powiedział, że ktoś wykasuje mój wizerunek – ale tutaj pojawia się pytanie – oznacza to, że nieobrobiony materiał trafi „gdzieś”, ktoś go będzie obrabiał, oglądał itp. Co z bezpieczeństwem oryginału? Czy można na taką metodologię postępowania zezwolić? W zapisie funkcjonowania firmy istnieje tylko formuła mówiąca o protokołowaniu zebrań.

    DZiękuję za odpowiedź

    Tomek

    1. admin pisze:

      Dzień dobry Panie Tomku, na gruncie prawa autorskiego przyjmuje się, że samo utrwalanie wizerunku zasadniczo jest zgodne z prawem, natomiast zgoda jest wymagana dopiero do jego rozpowszechniania. Przy takim założeniu, jeśli materiał trafi do np. grafika, nie będzie to oznaczać jeszcze jego rozpowszechniania.

  36. Aldona pisze:

    Witam,
    Mam takie pytanie.
    Rok temu podczas studenckiej imprezy masowej zrobiono mi zdjęcie podczas gdy skakałam na bungee. Organizator – samorząd uczniowski – wstawił to zdjęcie na swojej stronie na facebook’u. Nie miałam z tym problemu, gdyż zdjęcie było jednym z wielu wrzuconych, jednakże przy promocji tegorocznej imprezy ponownie wrzucono – tylko moje zdjęcie (nawet stało się ono tłem strony samorządu) z dodatkiem loga samorządu oraz firmą organizująca te skoki wraz z kwotą za skok. Gdy napisałam do samorządu informując, iż nie udzieliłam im zgody na korzystanie z mojego wizerunku do promocji imprezy otrzymałam ubiegłoroczny regulamin, w którym było napisane: ,,WEJŚCIE NA TEREN IMPREZY JEST RÓWNOZNACZNE Z WYRAŻENIEM ZGODY NA UWIECZNIANIE WIZERUNKU W MATERIAŁACH AUDIO-WIZUALNYCH, FOTOGRAFOWANIA ORAZ WYKORZYSTANIA UWIECZNIONEGO WIZERUNKU PRZEZ ORGANIZATORA IMPREZY.” Czy to oznacza, że organizatorzy wydarzenia mogą śmiało zarządzać do woli moim wizerunkiem, ponieważ określono to w sposób ogólnikowo w regulaminie?

    1. admin pisze:

      Dzień dobry, polecam czytać dokładnie regulaminy, ponieważ wiążą nas one tak samo, jakbyśmy podpisali umowę. Na szczęście, tak ogólnikowe postanowienia dotyczące wykorzystania wizerunku – w mojej ocenie – nie są skuteczne. Zgoda na wykorzystanie wizerunku powinna być niewątpliwa, a osoba ją wyrażająca – świadoma miejsca publikacji, czasu, sposobu, ew. komercyjnego charakteru. Co prawda są przewidziane pewne wyjątki, ale żaden z nich nie zachodzi w tym wypadku. Można natomiast stanąć na stanowisku, że to postanowienie z Regulaminu nie oznacza udzielenia zgody na wykorzystanie wizerunku w celach reklamowych, jak stało się to w opisanym przypadku.

  37. Hanna pisze:

    Witam,
    czy mogę pozyskać zgodę na wykorzystanie wizerunku drogą mailową? czy musi być to dokument podpisany ręcznie?

    Pozdrawiam,
    Hania

    1. admin pisze:

      Dzień dobry Pani Haniu! przepisy nie przewidują wymogów co do formy udzielonej zgody, może ona być nawet ustna – ale wtedy trudno będzie udowodnić, że pozyskała Pani zgodę. Jest to więc tylko kwestia dowodowa. Zgodę może Pani pozyskiwać także drogą mailową.

  38. Marcin pisze:

    Świetny temat, sporo informacji ta temat zgody na publikację wizerunku, niewiele natomiast na temat jej cofnięcia do czego osoba przedstawiona na zdjęciu pomimo wyrażonej zgody na publikację ma prawo do jej cofnięcia…

  39. Radosław pisze:

    Witam,
    mam pytanie. Brałem udział w warsztatach fotograficznych aktu kobiecego. Warsztaty były płatne. Z pozującą modelką podpisaliśmy umowę tfp w której zawarto zgodę na publikację wizerunku wraz z zastrzeżeniami, że zdjęcia mogą być publikowane tylko do celów marketingowych fotografa itp. Wszystkich zasad przestrzegałem, a modelka nagle poprosiła mnie o usunięcie z Internetu zdjęć. Czy pomimo podpisanej zgody ma do tego prawo? Jeżeli tak to czy mogę czuć się poszkodowanym i poprosić modelkę o rekompensatę strat poniesionych z tytuły jej rezygnacji (zwrot kosztów warsztatów)?

  40. Michał pisze:

    Witam serdecznie,

    Chcemy na stronę firmową wrzucić zdjęcia „z realizacji”, wykonywane na placu budowy.
    Z założenia zdjęcia mają przedstawiać usługę, którą my wykonujemy, ale może być również widoczne tło/elementy budynków prywatnych/publicznych/inwestycji biurowych itp.
    Czy możemy takie zdjęcia wrzucić na stronę, czy potrzebujemy zgody hmm na utrwalenie wizerunku czegoś? Coś w ten deseń?
    Zdjęcia są wykonywane przez nas, pracowników.

  41. Michał pisze:

    Witam,
    Chcemy na stronę firmową wrzucić zdjęcia „z realizacji”, wykonywane na placu budowy.
    Z założenia zdjęcia mają przedstawiać usługę, którą my wykonujemy, ale może być również widoczne tło/elementy budynków prywatnych/publicznych/inwestycji biurowych itp.
    Czy możemy takie zdjęcia wrzucić na stronę, czy potrzebujemy zgody hmm na utrwalenie wizerunku czegoś? Coś w ten deseń?
    Zdjęcia są wykonywane przez nas, pracowników.

    1. admin pisze:

      Projekt architektoniczny jest bardzo dobrze chronionym utworem. Zgoda projektanta/developera jest jak najbardziej mile widziana przez wszystkie strony.

  42. Aleksandra pisze:

    Witam
    W zeszłe lato byłam na sesji zdjęciowej tfp
    Fotograf uciął kontakt w trakcie wysyłania mi efektów po skrytykowaniu jednej z jego prac,a następnie bez mojej wiedzy i zgody opublikował zdjęcia z owej sesji na swojej stronie internetowej.
    Aktualnie nie chce ich usunąć
    Co zrobić w takim wypadku?

    1. admin pisze:

      To zależy z jakimi zgodami wiązał się udział w sesji „tfp”. Czy w związku z tym fotograf nie miał „zgody domyślnej” z powodu pozowania do sesji.

  43. Piotr pisze:

    Witam.
    Moje pytanie dotyczy zdjęcia, na którym jest osoba ale sfotografowana od tylu. Jest to osoba przypadkowa, nie znana mi. Postać jest w oddali, wg. mnie nie ma żadnych charakterystycznych detali pozwalających na jej identyfikację. Jednakże sama postać jest istotnym elementem kompozycji zdjęcia.
    Czy w takiej sytuacji mogę takie zdjęcie zgłosic do konkursu, w którym organizator zastrzega sobie prawo do ewentualnej publikacji zgłoszonych zdjęć?

    1. admin pisze:

      Bardzo trudno byłoby komuś, kto się rozpozna na tym zdjęciu, dowieść, że to jego wizerunek. To raczej rozwiązuje Pana problem.

  44. Anka pisze:

    Sesja TFP. Czy trzeba podpisywać umowę na sesję TFP gdy jest ona bezpłatna? Jsli tak to jak to w umowie zapisać??

  45. Jacek pisze:

    Witam.
    w niedalekiej przeszłości ,podczas imprezy publicznej,został nagrany wywiad Moim Synem.Chwilkę póżniej fragment tej wypowiedzi ukazał sie w telewizji.
    nikt nie próbował skontaktować sie z opiekunem prawnym ani uzyskać jakiejkolwiek zgody na nagranie czy publikację|/autoryzację.
    wybrany fragment nie do końca odzwierciedla sens całości wypowiedzi oraz stawia Syna (moim zdaniem) w dobrym świetle.
    (Syn ma niespełna 10lat)
    próbowałem zdobyć całość „materiału roboczego”,ale TV nie jest skłonna do współpracy zasłaniając się prawami autorskimi konkretnego dziennikarza.

    Co mogę zrobić by jednak uzyskać całość nagrania ?

    1. admin pisze:

      Prosze walczyć. Prawa wizerunku (i to dziecka) zdecydowanie są „ponad” prawem autorskim dziennikarza. Odpowiednie kroki jak i sformułowanie wezwania do jednak rola prawnika.

  46. blog pisze:

    Dzień dobry, czy istnieją rynkowe stawki, które można znaleźć w internecie? Jestem ciekawa jak to wygląda od strony finansowej.

  47. Jan pisze:

    Witam,

    Co w przypadku kiedy zrobiono mi zdjęcie z piękną rybą i wykadrowano ją tak, że widać tylko jej wizerunek i moje dłonie. Czy fotograf może opublikować takie zdjęcie powiedzmy na swoim profilu FB bez mojej zgody ?

    Dziękuję za odpowiedź 🙂

  48. Anna pisze:

    Witam czy sąsiad ma prawo robić zdjęcia moim dzieciom i wysyłać je do instytucji takiej jak MOPS w celu że to niby źle się nimi opiekujemy a tak naprawdę nie ma żadnych podstaw do tego i nawet MOPS to potwierdza?

  49. Izabela pisze:

    Dzień dobry ! Poszukuję odpowiedzi na pytanie w podobnym temacie. Niestety jak dotąd nie udało mi się jej znaleźć, być może uzyskam pomoc od Państwa. Będę bardzo wdzięczna.
    Chciałabym się dowiedzieć, czy mogę bez obaw fotografować produkty firmowe na zdjęciach artystycznych przeznaczonych do sprzedaży. Logo nie będzie widoczne, na większości produktów nawet nie występuje.
    Pozdrawiam serdecznie!

    1. admin pisze:

      Generalnie lepiej, żeby producent o tym wiedział. Może się bowiem przypadkiem okazać, że naruszy Pani jego prawo własności przemysłowej (produkty, mówiąc ogólnie, również „mają swój wizerunek” nawet bez logotypu). Kontekst użycia produktu i jego rozpoznawalność na fotografii może również godzić w dobre imię producenta/produktu. Stąd nie da się odpowiedzieć automatycznie „tak/nie”. Zadając pytanie może jednak się Pani pozytywnie zdziwić, bowiem obecnie producenci cieszą się z „nieopłaconego przez nich” rozpowszechniania obrazu ich produktów.

  50. Świetny artykuł rozwiewający wszelkie wątpliwości co do praw autorskich i wykorzystywania wizerunku na zdjęciach. Dziękujemy za takie kompendium wiedzy!

  51. Przemek pisze:

    Ktoś założył na Facebooku stronę, na której udostępnia zdjęcia przypadkowych użytkowników, jednocześnie ich ośmieszając. Czy to może być naruszenie prawa do wizerunku?

Dodaj komentarz