Czerwiec
09

Gość Niedzielny i Onet na czele zestawienia

09.06.2017 12:20
fot. Bloomicon/ shutterstock.com

Majowe statystyki dotyczące podpisywania zdjęć opracowane przez portal Fotoprawo.pl objęły 6 tytułów – 3 z kategorii tygodniki opinii i 3 portale internetowe. Za wyznacznik wyboru tytułów została przyjęta najwyższa liczba sprzedanych egzemplarzy – w przypadku tygodników*, oraz najwyższa liczba wyświetleń w przypadku portali**. W ten sposób do analizy zostały wybrane następujące tytuły: Gość Niedzielny, Polityka, […]

Majowe statystyki dotyczące podpisywania zdjęć opracowane przez portal Fotoprawo.pl objęły 6 tytułów – 3 z kategorii tygodniki opinii i 3 portale internetowe. Za wyznacznik wyboru tytułów została przyjęta najwyższa liczba sprzedanych egzemplarzy – w przypadku tygodników*, oraz najwyższa liczba wyświetleń w przypadku portali**. W ten sposób do analizy zostały wybrane następujące tytuły: Gość Niedzielny, Polityka, Newsweek, onet.pl, wirtualnapolska.pl oraz interia.pl.

Liderem wśród tygodników opinii z największą liczbą poprawnie podpisanych zdjęć został Gość Niedzielny – 57 zdjęć, co daje 66% wszystkich zdjęć w magazynie. Na uwagę zasługuje również Newsweek, zdobywca II miejsca pod względem liczby poprawnie podpisanych zdjęć. Od zwycięzcy w tej kategorii dzieli go zaledwie 1% przewagi, natomiast jeśli chodzi o liczbę niepodpisanych zdjęć, Newsweek wypadł najlepiej – zajął ostatnie miejsce z wynikiem 22% podczas, gdy wspomniany Gość Niedzielny odnotował 25%, a Polityka 24% niepodpisanych zdjęć.

Wśród portali najwięcej poprawnie podpisanych zdjęć miał Onet.pl który zdeklasował konkurentów osiągając wynik 38%, do 18% – Wirtualnapolska.pl i 11% – Interia.pl. Onet.pl konsekwentnie prowadzi także pod względem najmniejszej liczby niepodpisanych zdjęć – 20% wszystkich publikacji fotograficznych, w porównaniu z wynikiem 36% dla Interia.pl i 43% dla Wirtualnapolska.pl.

Analiza powyższych tytułów doprowadziła redaktorów portalu Fotoprawo.pl do następujących wniosków. W przypadku wszystkich 3 analizowanych portali internetowych żadne ze zdjęć nie posiadało podpisu na stronie głównej, na poziomie miniaturki. Podpis pod zdjęciem był widoczny dopiero po rozwinięciu artykułu. Częstą praktyką w przypadku portali jest również fakt, że inne zdjęcie znajduje się na miniaturce, a inne towarzyszy artykułowi po rozwinięciu treści, co w przypadku analizy portalu Fotoprawo.pl skutkowało oceną „zdjęcie niepodpisane”. Z kolei w przypadku tygodników opinii częstym brakiem było niepodpisywanie zdjęć członków redakcji oraz przyjmowanie za podpis określenie autorstwa w postaci „materiały prasowe”. Zarówno w przypadku portali, jak i tygodników opinii pod zdjęciami często pojawia się wyłącznie podpis bazy zdjęć, bez nazwiska autora np. shutterstock.com czy 123RF.

* http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-tygodnikow-opinii-luty-2017-rok
**http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/strony-glowne-portali-onet-przed-wp-interia-i-o2-pl-przed-gazeta-pl

Dodaj komentarz